Logboek Onze Journey

2023 Kwartaal 2 - Lente

Stap voor stap leren we van onze klanten (en fouten). Afpellen naar de essentie en klanten bedienen in duurzamere keuzes. En we bekijken de mogelijkheden voor een stagiaire. Die vinden we. We worden geholpen bij het steeds efficiënter inrichten van de productpagina's. En ook de customerjourney vullen we beter in. Want klimaatberichten kunnen je moedeloos maken. Maar het huishouden draait gewoon door. 

2023 Kwartaal 1 - Nieuw jaar, nieuwe kansen

Een logboek bestaat alleen als je het goed bijhoudt. En dat hebben we ook gedaan. Alleen niet gedeeld. Althans niet via dit logboek. Onze focus wordt om te zijn waar klanten die zoeken naar duurzamere producten aanwezig te zijn. Daar is een antwoord op. Google maar. Ondertussen nemen bestellingen toe. En zijn we constant aan het zorgen dat we beter gevonden worden. 

2023 Week 2 - Good Roll

We zijn aan tha roll. De winkel blijft open terwijl we verbouwen. Een nieuw magazijn richten we in en we zetten vacatures voor stagiaires uit. Want per februari zoeken we een stagiair die ons gaat leren hoe we de zakelijke markt goed kunnen inrichten en bereiken. 

2023 Week 1 - Waar was jij in 2023?

We werken toe naar een collectief om zo ook het assortiment te bepalen. Perfect bestaat niet. Duurzame keuzes is zoeken. Een aantal van de producten of merken gaan eruit. 50% kortingshoekje dus.

2022 Week 52 - Heilige nachten dagen

 Zo tussen kerst en oud&nieuw is het opruimen, plannen en verzamelen. In januari zijn we een jaar bezig. Tijd om terug te kijken, maar vooral vooruit kijken. Waar moeten we op focussen. We hebben veel plannen en ambities. De artikelen die we lezen tussen kerst en oud&nieuw zetten aan het denken. En we hebben ze niet allemaal opgeslagen voor het logboek. Best goed, want zijn we ook even los geweest. Deze wel, over alle zaken die wel goed gingen in 2022.

2022 Week 51 - Sprintje

De week waarin we een sprint maken. Heel veel bestellingen. Net voor de kerst. Verder ontwikkelen van onze winkel op Instagram. En plannen. Al die ideeën voor het nieuwe jaar.

2022 Week 50 - Doorpakken

Ondernemen is ook in de drukste tijd van het jaar doorgaan. Content, bestellingen en ook nieuwe mensen ontmoeten om het verhaal van The Bo Collective te delen. Zo zit Blokzeep ook hier op de Bink bijvoorbeeld.

2022 Week 49 - It’s looking a lot like Christmas

Onze kerstpakketten mailing naar goede doelen en op de Bink werpt z’n vruchten af. Werk aan de winkel dus. Ondertussen maken we plannen om het kantoor te herzien. Nu de bestellingen groeien, moet ook ons magazijn groeien.

2022 Week 48 - The Bo Bink Business Shower

The Bo Collective zit in Bink36. Maar liefst 300 bedrijven zitten hier gevestigd. Daar zitten bedrijven bij die passen bij ons collectief! Dus alle 300 uitgenodigd om bij ons langs te komen. Het enthousiasme was groot en de drive om elkaar beter te leren kennen ook. Dus de Business Breakfast komen weer terug. 

2022 Week 47 - Soms gaat het niet goed

Steeds meer bestellingen, maar ook twee bestellingen die niet aankomen. Ohnee! Cycloon (Fietskoeriers) hebben niet heel Nederland in hun bezorggebied en besteden dan uit aan DHL. Na veel telefoontjes kwamen we er achter dat pakketjes waren verwisseld. Heen en weer fietsen, maar uiteindelijk pakketten terug en opnieuw verstuurd. En hulde aan onze klanten; wat een geduld en begrip.  

2022 Week 46 - Impact Fest en buiten de bubbel in Amsterdam

Duurzaamheid. Tis best een complex woord. We hebben er ook lang mee geworsteld, want iets waar duur voor staat roept dat ook op. Ik leerde mijn klanten bij media-trainingen altijd ‘waar denk je aan als ik roze olifant zeg?’ en het zegt genoeg waarom dit zo’n ingewikkelde term is. En het kan op zoveel vlakken. Dus is het goed om je onder te dompelen bij mensen die op andere niveaus over andere complexe dingen nadenken. Eerst even bij de buren van de Fokker terminal naar Impact Fest om elkaar te ontmoeten over transitie thema's op het gebied van voedsel, energie, circulaire economie en klimaatadaptatie. Tja, alleen al de termen legt de complexiteit uit. In de middag naar HearstLab 100 K PitchDay van Harpers Bazaar. Totaal andere wereld. Fantastische tech-startups van vrouwen die strijden voor een investering van o.a. Hearst. Wat een pitches! Mooi event en totaal andere mensen ontmoet. Uit je bubble stappen is altijd goed, want (durf)investeerders hebben geen vragen over duurzaamheid, verandering, andere manier van investeren en betere bijdragen voor de mens, maar alleen over groeimaximalisatie en winst. En oohhhh the goodiebag! Volgend jaar zit The Bo Collective daarin voor meer inspiratie. 

2022 Week 45 - Nog meer ideeën

Wat een week. Bestellingen blijven maar toenemen. Het is een feestje om de pakketten in te pakken. En ondertussen plannen we door. De mailing levert ons een zeer interessante ‘catch-up’ op. En dat zorgt voor veel nieuwe kansen. En die willen we grijpen. Uitdenken, aanscherpen maar bovenal doen. Wordt vervolgd! En naast blogger Agnes Klinkert van HappyHart word ik in contact gebracht met Saskia Sampimon-Versneij; de dame achter TheGreenlist.nl. Wat een energie. Dat is ook precies wat wij ervaren in ons proces. Duurzaamheid is ingewikkeld, maar gewoon stappen zetten levert al zoveel. Voor jezelf en de planeet. 

2022 Week 44 - Bestel maar en blogs

Steeds meer mensen vinden The Bo Collective. Dat is het allermooiste. Bestelling, pakket maken en fietsen maar. En soms wordt dat ook in een blog geplaatst. Ons hart maakte een sprongetje. Kijk nou: Agnes Klinkert heeft het boek Happy Hart geschreven en een blog (zie dag 140) over (minstens) een jaar niets kopen en duurzaamheid. En is fan onze magnetische zeephouder. Wat tof. Groningen; echte koplopers!

Ook ontvangen we weer berichten over een wasmiddel van Brauzz uit de winkel. De Consumentenbond heeft getest. Ons collectief geeft tot nu toe anders terug. We denken dat ons collectief minder knoeit ;-). 

2022 Week 43 - Mailings versturen naar Goede doelen

We bouwen ons bedrijf met eigen handen en geld. We geloven niet in grote stappen, snel thuis. Maar moeten nu wel naar buiten. En dus hebben we een mailing voor een branche die we goed kennen. Goede doelen. Veel handwerk om openbare adressen die je mag mailen op te zoeken. Het nieuws laat ons soms anders doen geloven, maar er zijn heel veel stichtingen in Nederland die goed doen. Voor de natuur, dier en mens. Hier in Nederland of elders. Jarenlang ben ik woordvoerder geweest bij een goed doel. In december steevast de vraag wat de directeur verdiende (hallo jaarverslag) en of de medewerkers een kerstpakket kregen. Het waarom op de laatste vraag heb ik nooit gekregen, maar het antwoord voor de woordvoerder hebben we nu wel; ’jazeker, een duurzaam kerstpakket van The Bo Collective’. Zeer spannend om te sturen, maar de reacties zijn hartverwarmend! 

2022 Week 42 - Kijktip: Keuringsdienst van waarde

Afgelopen donderdag 13 oktober ontplofte mijn WhatsApp. ‘Kijk nu NPO3 Keuringsdienst van Waarde’. Over ecologische schoonmaakmiddelen. In een lab werd duidelijk dat de schoonmaakmiddelen die ecologisch als claim op hun product hebben helemaal niet zo goed voor het milieu zijn. Dat iedereen maar die term mag gebruiken. Scroll even terug naar week 16 en je ziet dat het precies het issue is waar wij mee zitten. Daarom ook een collectief. Zodat we juist deze feedback krijgen en stapje voor stapje uitkomen op steeds betere alternatieven. En wie weet is dat wel zand, groene zeep, soda en water ;-). Alleen geloven wij wel in vooruitgang. Oh en nog even aansluitend een zure opmerking over schoonmaaktopper azijn. Azijn heeft zo’n hoge zuurtegraad dat als je het gebruikt om je tuintegels schoon te maken het leven in de bodem ook verdwijnt. Voor de goede orde we hebben de opmerkingen over Marcel’s Greensoap opgeslagen. Als ons collectief en Board of Change op stoom zijn gaan we zien wat erg gaat gebeuren. Tot slot hierbij ook nog even de keurmerkenlijst van Milieu Centraal. Want inmiddels is ons duidelijk dat onder duurzaam niet alleen de ingrediënten vallen, maar ook de wijze waarop het geproduceerd wordt. Plastic, diervriendelijk, vegan en mensvriendelijk bijvoorbeeld.

2022 Week 41 - Cynisme is killing

We hebben grote ambities. En soms trekken we die in twijfel. Dinsdag 11 oktober is het Wereldmeisjesdag. Ooit streden we samen in een campagne voor de rechten van meiden. En een dag om meer aandacht te vragen voor de achtergestelde positie van meisjes. De officiële VN-dag is er en er is zoveel werk nog te doen. Maar potdorie er is geen tijd te verliezen. Ook niet met The Bo Collective. Zo'n artikel van Rutger Bregman stimuleert dan wel. 

2022 Week 40 - Kerstpakketten 

Het pakket voor de Rijksoverheid geeft een vliegende start. En smaakt naar meer. Nu haast om feedback van ons 'collectief' direct aan te pakken. Goede kerstpakketten voor goede doelen en mkb én startpakketten voor vakantiehuizen. 

2022 Week 39 - Waar we het voor doen

Deze berichten zijn waarom. Zoveel plastic in de Noordpool. In een gebied waar bijna geen mensen wonen. Terwijl er prima alternatieve zijn voor aardolie plastic. Namelijk plastic van suikerriet of recyclebaar glas. Per jaar fabriceren we 20 miljard plastic tandpastatubes. 

Ondertussen pakken wij voor een onderdeel van de Rijksoverheid op maat gemaakte pakketjes in die je duurzaam laten lachen om nieuwe collega's te laten lachen. Zelf alles inpakken om echt de garantie te bieden dat het er tiptop uitziet.   En we leveren ze zelf af, want van de Binck naar Den Haag CS is 200 meter. Zelf alles inpakken om echt de garantie te bieden dat het er tiptop uitziet.  

2022 Week 38 - Ideeën en doorgaan

Zo fijn dat we alle leveranciers kennen. Even bellen, wat is leverbaar? Wat is het doel, wat kunnen we bieden en klopt het met wat we beloven? Het is een kans voor ons om zowel de communicatie-skills uit de kast te trekken in combinatie met onze producten. Want duidelijk is voor ons dat een incentive alleen werkt als het de boodschap ondersteunt. En een incentive wordt alleen gebruikt als het nuttig is. Precies ook waarom de opdrachtgever duurzaam wilde. Een gadget voor de leuk heeft hetzelfde effect als shoppen omdat het je even een goed gevoel geeft. 

2022 Week 37 - Een opdracht

Via via bereikt ons de vraag om mee te denken met een referral -campagne. Collega's hebben zelf de beste toegang tot nieuwe mensen via hun netwerk. Maar als je al sinds jaar en dag IT'-er bent bij hetzelfde bedrijf denk je daar niet aan. De vraag aan ons is of we een duurzaam pakket kunnen leveren. We hebben alleen meer! Graag maken we het pakket 'aligned' met de campagne en zorgen we dus ook voor de juiste opdracht. Pitchen en presenteren maar. 

2022 Week 36 - Lavendel

Die geur. We krijgen in deze fase veel tips en adviezen. Immers zijn we nog niet echt live. Mijn nieuwe Oekraïense buurvrouw, eigenaar van een bedrijf in beauty en vintage juwelen bedrijf, stelt me de vraag of lavendel soms de geur van The Bo Collective is. En dan wist zij niet eens dat we bezig zijn met het zoeken naar verantwoorde jute zakjes om lavendelbuiltjes van te maken. Verantwoorde jute is niet te krijgen. En ruikt waarschijnlijk ook niet lekker. Biologisch alternatief zoeken dus. 

2022 Week 35 - Teksten retour

Nina levert de eerste geredigeerde teksten aan. Als communicatie-adviseur is dat altijd een hoop heen en weer gemail. Nu niet. En wat extra fijn is Nina is sustainability expert. Dus checkt of we geen claims doen die niet kloppen of greenwashing-geur hebben. 

Nina heeft spot on teksten en precies dat aan durven passen wat we voor ogen hadden. Oké de wat stevige teksten maken we iets milder. We willen waken voor 'je bent zelf verantwoordelijk als consument'. The Bo Collective is een plek waar je overzichtelijk nieuwe producten kan uitproberen. En samen proberen we een zo duurzaam mogelijk aanbod aan te bieden. 

2022 Week 34 - Weer een fotoshoot

Weer een fotoshoot. Al onze producten willen we op de foto, want zo zie je beter wat je koopt. Immers helpt dat ook om te zien dat een bodybar veel leuker staat in je badkamer, dat zo'n schuursponsje helemaal past bij je 'neutral' witte keuken en dat wasmiddel ook in een doosje kan komen. Met hulp van Mariska en haar studio aan huis vinden we steeds meer ons eigen 'geluid'. 

2022 Week 33 - Ons eigen huis

Met plezier overstappen. Dat is ons motto. Stukje bij beetje meer. Maar eerst opmaken wat we al hebben. En dat is best veel. Ongezien staat de keukenkast vol met chloor, shampooflessen en douchegel. Weer even kritisch al die flessen bekeken. Polyethylene (PE)  en Polymethyl Methacrylate (PMMA); het zit er allemaal in. Makkelijk te checken met de app 'Beat the Microbead'. Iniemini plasticdeeltjes zitten in de verzorgingsproducten die ons lijf schoon maken. Maar die ienimini plastic deeltjes komen dus in ons lijf, het water waarmee we het afspoelen, dat water met dat minuscule beetje plastic komt - ook met de allerbeste filters - dus in de oceaan en in de vis. Vis die we soms ook eten. En dus nu? Wel opmaken of toch wegdoen? Dit zijn van die dingen. Scrub met fles en al gaat bij de vuilnis. En de rest toch opmaken. Ingewikkeld blijft het. 

2022 Week 32 - Review op de teksten

Met Patrick Simons zijn we van start gegaan om ons verhaal een identiteit te geven. Een visuele en in kernwoorden. Dat is omgezet in een groter verhaal. Maar die teksten kloppen die wel? En loopt het wel lekker. We hebben zoveel te vertellen. Maar we willen mensen ook meenemen. Geen experts, geen claims die niet kloppen. Het is echt een reis naar steeds beter. Daarvoor hebben we juist mensen nodig. Een stap om beter te gaan doen, een 'wikipedia' te bouwen waarbij we met elkaar het beter maken en er dus een platform is dat het aanbiedt. We hebben dus een expert nodig en een tekstschrijver. Hallo netwerk! En hallo Nina van Rijn. Dubbele bingo; sustainability-expert en tekstschrijver. En bovenal ze heeft tijd. 

2022 Week 31 - De eerste bestellingen van mensen die we niet kennen

De website staat open. Dat betekent dat iedereen kan bestellen. En met iedereen bedoelen we dus ook mensen die ons niet kennen. Hoe gaaf als we de eerste bestelling dus ook ontvangen. Met uiterste zorg pakken we in. Een heel proces ligt klaar. 

2022 Week 30 - Feedback  

We krijgen de eerste feedback binnen van onze familie en vrienden. Aanpassen van huisnummer tot taalpunten. Maar ook de flow wordt kritisch bekeken. 'Pas als ik doorscroll zie ik dat jullie een webwinkel zijn'. En 'Raad van Klimaat klinkt goed, maar het gaat toch niet alleen om klimaat?' en 'nog niet van alle producten hebben jullie drie merken.' Zo fijn dat mensen meekijken. Een website is nooit af. 

2022 Week 28 - Vakantie en parfumvrij

De grote vakantie is begonnen. Maar ook op vakantie in een tent aan een rivier kun je een beetje verder werken. En bellen. En zelf producten uittesten. Wasstrips van Brauzz gaan mee op vakantie.  Ideaal, want weegt niks en zo in de koffer gegooid. Ook even een check met de leverancier. Een heel fijn gesprek waaruit blijkt dat Brauzz druk is met verplaatsen van hun productie naar Duitsland. Nu worden de strips - hoe milieuvriendelijk ook - nog in China gemaakt. Naast de wasstrips met 'zeebries'-parfum vertelt Ruben van Brauzz ook over geurmarketing. Wat blijkt? Uit testen blijkt parfum te winnen van echt schoon en beter voor je kleding. We zijn verslaafd aan geur boven kwaliteit. Toch komt er ook steeds meer hang naar parfumvrije wasstrips. Een niche die zich ontwikkelt, omdat steeds meer mensen een huidallergie ontwikkelen.  

2022 Week 27 - Steeds mooiere merken vinden ons magazijn

En ook onze oksels. Nadat echt alle deo’s met spuitbus op zijn gaan we vol voor Nuud. Het is magisch. Want het werkt. Beetje crème. Noem ons naïef, maar precies dit artikel is waarom The Bo Collective er is. De angst om te stinken was groter, de bonus aanbieding, merkentrouw en geen zichtbaar alternatief in de schappen zorgde ervoor dat we niet bewust waren van de aluminium dat ik ons lijf spoot, de gassen het milieu en nog meer sporen van onzinnigheid om de oksels fris te houden.

2022 Week 26 - Marriott Days live

Stappen maken. Door ons weer even op te sluiten kunnen we overgaan tot livegang. Althans voor vrienden en familie. Een sneakpreview. Wat is dit spannend! In 1 take nemen we een filmpje op. Goed teken, want met al mijn mediatraining ervaring weet ik dat dat nu juist het meest ingewikkelde is. Kan je jouw boodschap goed brengen. Ja dus. Ook al is zelf voor de camera staan niet een favoriet. Met onze gezinnen vieren we dit feit. 

2022 Week 25 - Filosoferen leidt niet tot actie

Of juist wel? Het is een bekend gegeven dat je uiteraard altijd op zoek gaat naar bevestiging van je eigen overtuiging. Om dat maar even te illustreren met de Fabeltjesfuik. Welvaart heeft ons niet welzijn gebracht. Althans wel het Welzijn waar Roxane van Iperen (Eigen Welzijn Eerst) over betoogt. Het zal ons scherp houden, want onze producten zijn goed voor je persoonlijke welzijn maar van depressie weerhoudt het niet. En met klimaatverandering en de wens van sommige machthebbers terug de tijd in te gaan is goed zorgen voor welzijn essentieel. Van geschiedenis kunnen we veel leren, maar de verhalen van klimaatontwikkeling maken duidelijk dat we ook goed voor ons koppie moeten zorgen. Het klinkt dan soms zo opportuun. Maar dit stuk geeft inzicht waarom

2022 Week 24 - Een goede fotoshoot 

De juiste locatie. We doen het zelf. Met hulp van stylisten trouwens. Ondertussen luisteren naar het boek van Marije van der Made 'Dit gebeurt er als je duurzaam gaat leven'.  Lekker praktisch boek om te horen waarom en vooral dat de kracht niet zit in overtuigen. 

2022 Week 23 - Om te starten vinden we het allerbelangrijkste dat de Backoffice werkt

Verpakkingsmateriaal, stickers en een goed doordachte logistiek moeten tiptop zijn. Dat gaat met al die leveranciers en de software van Shopify redelijk soepel. Ondertussen ontdekken we wel dat we qua producten er soms naast zitten. Althans het is vaag. Bijvoorbeeld Vigar via KitchenTrend. Is het nu wel 100% afbreekbaar en 100% bioplastic? Op het product zelf staat 85% polyester en 15%Polyamide en 100% Spaans design, maar gemaakt in China. We gaan naar www.vigar.com en zien dan dat minder blablaba gaan doen en dus hun hele lijn (Zeroline) duurzaam gaan produceren, maar nog niet alles. Via leveranciers sijpelt het verhaal door dat ze het met hun nieuwe collectie gaan doen, maar dat geldt nog niet voor wat wij in voorraad hebben. En nu? We gaan dit dus toch verkopen. Zolang de voorraad strekt, want weggooien is ook niet goed. Microfiber doekjes met haak! (inmiddels uit ons assortiment) Gaan wel zeker 20 jaar mee in gebruik.  

2022 Week 22 - De teksten voor de website beginnen steeds beter te worden, maar ook wel een beetje wollig.

Daar moeten we iets mee. Hoe zorg je ervoor dat je wel prikkelt, niet de activistische kaart speelt, niet pretendeert alles te weten....kortom een hoop niet. Getsie daar zijn we eigenlijk NIET van. Schrappen dus. 

2022 Week 21 - Marriott Days

Om wel hard te trappen sluiten we ons op in Het Marriott in Den Haag. 07.00 uur vertrek op de fiets en dan knallen. Stapje voor stapje alles samen doorlopen. Wat moeten we nog doen en wanneer. Erg hard werken, maar het loont. Met perfecte zorgen van het personeel. 

2022 Week 20 - Naast het opzetten van The Bo Collective verdienen we ook nog geld voor ons levensonderhoud.

Soms betekent dat we niet harder kunnen trappen. Maar goed ons eigen welzijn en die van familie is ook belangrijk. Even elkaar scherp houden. Dus plaatsen we een deadline. Voor livegang. Voor onze vrienden.

2022 Week 19 - Als iets is dat we willen, dan is het dat je je aankoop ervaart als een cadeautje.

Voor jezelf en de planeet. Dat je met plezier iets nieuws uitprobeert. Dat je zelf ontdekt dat het echt heel raar is dat je van die zware synthetische flessen verplaatst om een was te doen die helemaal niet schoonmaakt. Dus ontvang je van ons een cadeautje; wat je bestelt is een cadeau voor jezelf en de wereld. En ja natuurlijk 100% recycled, maar als bedrijf met alleen eigen geld is 100% gerecycled karton nog geen optie. Daarnaast ontdekken we dat karton schaars is. Wel onze stickers (en inkt) en kaartjes die zijn wel volledig duurzaam gemaakt! Ohhhhh we kunnen niet wachten tot we dit mogen versturen naar mensen. Het blijft een reis voor ons om stapje voor stapje beter te doen en 'together' is een stuk leuker. 

2022 Week 18 - Systemen denken we uit, foto’s maken we.

En we zoeken uit waar leveranciers vandaan komen. Wat het kost. Wat het oplevert. 

2022 Week 17 - Bijdragen aan vooruitgang, maar dan wel goede vooruitgang.

Met minder rotzooi. Niet meer, maar beter. Schaven, onderzoeken, uitvragen en ook telefoontjes met oude bekenden. Het is geweldig als blijkt dat je een netwerk hebt en we daar kunnen toetsen.

2022 Week 16 - De beloften.

Wat is nu organisch, biologisch, ecologisch of natuurlijk. Duizenden sites geven je antwoorden. Grote verschillen in Engels en het Nederlands. Natuurlijk mag je altijd zeggen, biologisch niet, maar de keurmerken duizelen. En wat is organisch? Hierom The Bo Collective; om de keuze in te perken. En voor op de To do-list; hierop moet je kunnen filteren. En hebben we het collectief nodig; om ons scherp te houden. En Milieu Centraal, omdat zij fantastisch werk doen om de greenwashers van de toppers te onderscheiden. Tis nog steeds een jungle, maar daarom gaan we ook keuzes makkelijker maken. Drie merken van ieder product (en yes wel alle diverse geuren, want smaken verschillen). 

2022 Week 15 - In een Natuurhuisje aan de Meije om te schrijven.

Prachtige plek; je kijkt vanaf je bed zo over de weilanden, ziet de vogels trekken en hoort de koeien loeien! Lente is onderweg. Een terecht Natuurhuisje. Alleen dan toch geen duurzame zeep, wel chloor en andere schoonmaakmiddelen. Hoe fijn dat we straks een alternatief kunnen bieden.

2022 Week 14 - Bamboe. De meest duurzame optie.

Tandenborstels, zeepbakjes. Het assortiment wordt steeds mooier. Alleen komt bamboe uit China. En we willen leveranciers en producenten uit Nederland / Europa. Alles wat je maakt, hoe duurzaam het alternatief stoot uit. Produceren, transport, arbeidsomstandigheden. Bamboe is een duurzaam alternatief. Het groeit snel. Bamboovement sluit aan bij onze missie. Een beweging om mensen te inspireren duurzame verzorgingsproducten te kopen. Met bamboe, per aankoop bomen terug te plaatsen en te investeren in een klimaatneutrale afdruk. En voor wat betreft China? Precies waarom we de Raad van Klimaat willen. Om ons te helpen uitleggen wat nu de beste alternatieven zijn.

2022 Week 13 - Een thema voor de website, gesprekken met een vervoerder.

Dilemma’s. Pakketten versturen kost geld (en Co2). Welke keuze maak je? Ook hier komt de vraag weer wat is duurzaam. De grote bezorgers zijn ook niet heel erg goed voor hun personeel. De Fietskoeriers (cycloon) is de beste optie. Ook al hebben ze geen landelijke dekking. Juist daarom voor hun te kiezen, helpen we elkaar als collectief om netwerk uit te breiden.

2022 Week 12 - Eerste producten komen binnen.

Seepje, Marcel’s Greensoap, Nuud, KitchenTrend, HappySoaps en HappyTabs. Invoeren en opbergen. Na grondig onderzoek willen we eerst zelf alles gaan verpakken en versturen. Snel leren, klein beginnen en stap voor stap groeien. Een magazijn inrichten betekent ook op bezoek bij Ikea. Handige plastic bakken om alles in op te bergen. Je wordt overal kritisch op. En het is dan ook precies dat gevoel wat we niet als intentie hebben. Perfectie is een illusie; een missie en realisme; met plezier stappen zetten om duurzaam over te stappen. Dat is de noodzaak.

2022 Week 11 - Lijstjes met merken, categorieën, doelgroepen, todo’s.

Bijhouden van spreadsheets (ja… ondernemen is óók een spreadsheet), artikelen lezen, achtergrondinformatie. Bevestigd worden dat duurzaam een complex begrip is. En kun je het wel goed doen? Ohja, precies daarom; gewoon beginnen en plezier vasthouden.

2022 Week 10 - Het merk The Bo Collective is geboren!

We hebben een brand identity en bestaan. We hebben ook een site en kunnen aan de slag. We gaan de wondere wereld van bestellen in om samen met innovatieve leveranciers mensen te helpen met plezier over te stappen.

2022 Maart - Wie zijn we nu? Wat is ons verhaal?.

Driftig slaan we aan het tikken. Met hulp van de tools van Patrick Simons. Hij helpt ons om onze woorden scherp te krijgen en straks te vertalen naar design. Ondertussen lijsten van leveranciers. Bellen en onderzoeken. En welke categorieën zien we. Duurzaamheid is ingewikkeld. Milieuvriendelijke producten bestaan niet. Wel producten die beter zijn voor het milieu en je welzijn.

2022 Februari - Een banknummer regelen, een verzekering, Kamer van Koophandel.

Een bedrijf opzetten is nog niet zo makkelijk. En dan de naam. Na een nacht zweten is de naam toch gesneuveld. En waar je dan een jaar in verschillende schrijfwijzen het over eens bent, verandert in een nacht naar The Bo Collective. Want het wordt een collectief. Waar we het samen gaan doen met consumenten, lokale bedrijven. Waarbij de missie voorop staat en we van experts zullen leren wat wel en niet duurzaam is.

2022 Januari - We plannen een sessie in Drenthe bij Patrick Simons.

Een design-sessie. Als we iets weten is dat je basis en wie je bent op orde moet zijn. Want wie je bent matcht ook met hoe je dat gaat vormgeven in design. We verblijven in een chalet. Grappig genoeg met een pakketje voor verblijf. Superhandig, maar allemaal plastic, vol met parabenen. Het helpt ons alleen maar onze gedachten ordenen.
We maken een afspraak om missie en financiële doelen te scheiden. We onderzoeken de mogelijkheden van stewardownership, spreken met Moonback en advocaat Victor Bouwman. Een onderneming opzetten waarbij je van de start de missie en de financiën scheidt kost geld. Dat geld hebben we nog niet. En ons plan is met eigen geld te starten. We willen ervaring opdoen. Leren en vanuit daar groeien. Grote stappen, snel thuis is niet onze filosofie. We besluiten een bv op te richten en dit opvolging te geven als we echt lopen.

Janurari 2022 - Op de Bink bij de HarbourClub bespreken we de plannen.

En we leggen alles direct vast. Afspraken over het doel, over geld en over de vriendschap.

Maandag - ‘9:11 - Hoe is tie? Progress? Wil je niet samen doen. Vind het nog steeds een leuk idee.’ Exact wanneer je denkt ‘hoe ga ik dit doen dan?’ komt Patrick met deze app. ‘Jahoor. Wil wel samen doen’.

Excel lijsten met leveranciers en telefoonnummers en concurrenten. Eindeloos praten over missie, waarden, look-and-feel en bekrachtigen waar de één goed is en de ander minder goed. Doelstellingen en dromen uitspreken. Ambities bevestigen met successen uit verleden. We hebben ooit de succesvolle campagne Because I am a Girl opgezet. Om aandacht te vragen voor de achtergestelde positie van meisjes en de kracht van meiden te laten zien die de wereld beter maken. De campagne werd wereldwijd overgenomen, vele samenwerkingen en Wereldmeisjesdag werd een officiële dag op 11 oktober. Ons lef, drive, creativiteit waren complementair.

2021 December - Bijschaven van idee van proefpakketten naar een platform met focus eigenaren van (vakantie)huisjes.

Ik ontwikkel lijsten  van mensen die we willen betrekken om kennis en kunde, wegens vertrouwen en gunfactor. Volgen Online kennissessie van We are stewards

2021 December - We doen Scrumsessies

En onderzoeken Webshopplatforms, backoffice uitvragen zoals fulfillment.

2021 November - Een mockup van een Businessplan.

Ik ga invullen aan de hand van een model dat ik van Patrick krijg. Wat wil ik nu precies? Filosofische gesprekken over welvaart en welzijn. Over consument activisme, anders doen maar hoe, praktisch zoeken naar producten, betekeniseconomie, doelstellingen en missies. Boeken lezen over Booking (de Machine van journalisten Stijn Bronzwaer, Joris Kooiman en Merijn Rengers)  en webinars volgen over stewardownership.

September 2021 - Welke stap

Van Pat krijg ik handvatten om verder te komen. Want het idee is er wel, maar hoe geeft ik het stap voor stap handen en voeten. Ook financieel. Een kwestie van beginnen. Alleen welke stap?

Augustus 2021 - Betekeniseconomie

Al die gedachten dat het anders moet. Al die meningen. Meer verdieping brengt de Betekeniseconomie van Kees Klomp. Het woord purpose begint een beetje z’n kracht te verliezen. En ondertussen leg ik de bedrijfsnaam vast, deponeer em bij BOIP en regel de domeinnaam. Met dank aan Reginald van Zootz.

Juli 2021 - ‘Met mij gaat het goed, met ons gaat het slecht’.

De titel van een boek van Paul Schnabel en het interview in NRC in 2018. Het leidt tot genoeg gespreksstof. En het helpt om beschouwingen en feiten van voor corona te lezen. In combinatie met consumentactivisme. Hoe kan je als bedrijf waarbij welvaart altijd het doel was bijdragen aan het welzijn. Want pijnlijk duidelijk wordt dat welvaart niet altijd leidt tot het beste voor iedereen en de wereld. Rijken worden rijker, in heel veel spullen zitten ingrediënten die helemaal niet goed zijn voor ons en de aarde, steeds meer mentale problemen. 

Juni 2021 - keuzestress is een luxe

Andere Patrick helpt me met eindeloos filosoferen. Een bedrijf opzetten waarbij het om de missie gaat. Dat is het doel. En Roxane van Iperen is terug. Haar essay over consumentactivisme slurp ik op. We weten allemaal waarom de eerste Tesla’s gereden werden door mensen die het konden betalen. Toen ik miljoen jaar geleden in Den Haag voor de klas stond leerde ik al heel duidelijk: kansen grijpen en keuzestress is een luxe, een privilege.

Januari 2021 - Beter groeien

Beter groeien is een doel van 2021. En het idee wordt steeds concreter. Een duidelijk concept met naam. Kennis opdoen in een nieuwe branche is essentieel. Gelukkig online genoeg te vinden. De pandemie gooit namelijk een afstand erin. Ook financieel.

December 2020 - BestBinkBuddies

Mijn vrienden Karel en Robert delen een kantoor. Ze nodigen me uit bij hun te komen zitten. Naast me inzetten voor meer handen in de zorg, leer ik van Patrick om een model in te vullen en te kijken wat ik wil met mijn ideeën. Grip ook op mijn planning en rol ik een heel ‘scrumbord’ uit.

September 2020 - De derde editie van #BBB.

Op het strand op afstand. Wederom een bont gezelschap, jong en oud. En zelfs uit Amsterdam. Fijn elkaar te zien en voorzichtig pitch ik het idee.

Maart 2020 - De laatste opdracht.

En dan een kwestie van loslaten. Een wereldwijde pandemie. Toch weer een opdracht. Loslaten en vertrouwen hebben. Een cadeau is ‘'t Hooge Nest’ van Roxane van Iperen.

Februari 2020 - Tweede editie van de #BBB.

Weer andere mensen en dezelfde. Mensen die elkaar niet zo snel zouden ontmoeten komen elkaar nu tegen. De financial en de aannemer. De schoonheidsspecialiste en de creatief.

November 2019 - Lef komt terug

Veel lezen van artikelen. Gesprekken voeren. Nog niet genoeg. Contact met oude bekenden. Die bezig met duurzaamheid. Davina, Selma, Tessa, Sandra, Patricks, Marjolein, Kate, Angelina, Bonnie, Karel, Brigitte, Tjeerd en vele artikelen lezen.

Oktober 2019- #BBB

Het eerste BusinessBeachBreakfast is een feit. Om echt te leren en ideeën te krijgen heb je mensen nodig. En het liefst zo divers mogelijk. Ik start met het organiseren van ontbijtjes. Waarbij ik mijn netwerk verbind. Wat een opkomst. Valt precies samen met de eerste Boerenprotesten...Mijn BBB was eerst ;-)

Maart 2019 - Natuur doet wonderen.

Het verbloemt niks. Een terugtrekkende gletsjer, een school dolfijnen, intens geluk met je gezin, maar bij thuiskomst een grijze sluier in je hoofd.  Aan de andere kant van de wereld was alleen pure liefde en schoonheid. Terug in de realiteit mezelf in de weg. Maar wel met een eerste idee. Anderhalve sessie bij een coach en een visionboard verder. Daar was het idee en de zon. Nu weer even het lef.

Januari 2019 - Heel veel uren.

En het leven dat je inhaalt. Iedere euro opzij en nu naar Nieuw-Zeeland met het gezin. Om daarna ruimte te geven voor ideeën.

Maart 2017  - Daar gaan we

Goede dosis vertrouwen en een fantastisch netwerk. Aan de ene kant hard voor gewerkt, aan de andere kant ook mijn privilege. En blij met mijn lef. En dat ik door al die jaren ervaring zoveel fantastisch vrouwelijke voorbeelden kan volgen.

Oktober 2016  - Ondernemen moet je leren 

Oktober 2016 - Het plan is simpel. Eerst leren ondernemen. Door te doen waar je goed in bent. Communicatie. De strategie naar uitvoering brengen. Bij zoveel mogelijk organisaties als zzp’er iets brengen en evenveel leren. Iedere euro opzij voor latere investeringen.

Oktober 2014  - Opeens weet je het 

Levensveranderende gebeurtenissen van vreugde en verdriet volgen elkaar snel op en zijn verweven. Clichés zijn er niet voor niets. Nieuwe inzichten, beter weten wat je wil en kan. En een goede dosis vertrouwen. Stip op de horizon staat.