Logboek

Mei 2022 -

Week 22 -

Week 21 - Steeds mooiere merken vinden ons magazijn. En ook onze oksels. Nadat echt alle deo’s met spuitbus op zijn gaan we vol voor Nuud. Het is magisch. Want het werkt. Beetje crème. Noem ons naïef, maar precies dit artikel is waarom The Bo Collective er is. De angst om te stinken was groter, de bonus aanbieding, merkentrouw en geen zichtbaar alternatief in de schappen zorgde ervoor dat we niet bewust waren van de aluminium dat ik ons lijf spoot, de gassen het milieu en nog meer sporen van onzinnigheid om de oksels fris te houden.
Week 20 - Naast het opzetten van The Bo Collective verdienen we ook nog geld voor ons levensonderhoud. Soms betekent dat we niet harder kunnen trappen. Maar goed ons eigen welzijn en die van familie is ook belangrijk. Even elkaar scherp houden. Dus plaatsen we een deadline. Voor livegang. Voor onze vrienden.
Week 19 - Als iets is dat we willen, dan is het dat je je aankoop ervaart als een cadeautje. Voor jezelf en de planeet. Dat je met plezier iets nieuws uitprobeert. Dat je zelf ontdekt dat het echt heel raar is dat je van die zware synthetische flessen verplaatst om een was te doen die helemaal niet schoonmaakt. Dus ontvang je van ons een cadeautje. En ja natuurlijk 100% recycled, maar als bedrijf met alleen eigen geld is 100% gerecycled karton nog geen optie. Daarnaast ontdekken we dat karton schaars is. Wel onze stickers (en inkt) en kaartjes! Ohhhhh we kunnen niet wachten tot we dit mogen versturen naar mensen.
Week 18 - Systemen denken we uit, foto’s maken we. En we zoeken uit waar leveranciers vandaan komen. Wat het kost. Wat het oplevert.
April 2022 -
Week 17 Bijdragen aan vooruitgang, maar dan wel goede vooruitgang. Met minder rotzooi. Niet meer, maar beter. Schaven, onderzoeken, uitvragen en ook telefoontjes met oude bekenden. Het is geweldig als blijkt dat je een netwerk hebt en we daar kunnen toetsen.
Week 16 De beloften. Wat is nu organisch, biologisch, ecologisch of natuurlijk. Duizenden sites geven je antwoorden. Grote verschillen in Engels en het Nederlands. Natuurlijk mag je altijd zeggen, biologisch niet, maar de keurmerken duizelen. En wat is organisch? Hierom The Bo Collective; om de keuze in te perken. En voor op de To do-list; hierop moet je kunnen filteren. En hebben we het collectief nodig; om ons scherp te houden. En Milieu Centraal, omdat zij fantastisch werk doen om de greenwashers van de toppers te onderscheiden. Tis nog steeds een jungle, maar daarom gaan we ook keuzes makkelijker maken. Drie merken van ieder product (en yes wel alle diverse geuren, want smaken verschillen)
Week 15
In een Natuurhuisje aan de Meije om te schrijven. Prachtige plek; je kijkt vanaf je bed zo over de weilanden, ziet de vogels trekken en hoort de koeien loeien! Lente is onderweg. Een terecht Natuurhuisje. Alleen dan toch geen duurzame zeep, wel chloor en andere schoonmaakmiddelen. Hoe fijn dat we straks een alternatief kunnen bieden.
Week 14
Bamboe. De meest duurzame optie. Tandenborstels, zeepbakjes. Het assortiment wordt steeds mooier. Alleen komt bamboe uit China. En we willen leveranciers en producenten uit Nederland / Europa. Alles wat je maakt, hoe duurzaam het alternatief stoot uit. Produceren, transport, arbeidsomstandigheden. Bamboe is een duurzaam alternatief. Het groeit snel. Bamboovement sluit aan bij onze missie. Een beweging om mensen te inspireren duurzame verzorgingsproducten te kopen. Met bamboe, per aankoop bomen terug te plaatsen en te investeren in een klimaatneutrale afdruk. En voor wat betreft China? Precies waarom we de Raad van Klimaat willen. Om ons te helpen uitleggen wat nu de beste alternatieven zijn.
Maart 2022 -
Week 13
Een thema voor de website, gesprekken met een vervoerder. Dilemma’s. Pakketten versturen kost geld (en Co2). Welke keuze maak je? Ook hier komt de vraag weer wat is duurzaam. De grote bezorgers zijn ook niet heel erg goed voor hun personeel. De Fietskoeriers is de beste optie. Ook al hebben ze geen landelijke dekking. Juist daarom voor hun te kiezen, helpen we elkaar als collectief om netwerk uit te breiden.


Week 12
Eerste artikelen komen binnen. Seepje, Marcel’s Greensoap, Nuud, KitchenTrend, happySoaps en HappyTabs. Invoeren en opbergen. Na grondig onderzoek willen we eerst zelf alles gaan verpakken en versturen. Snel leren, klein beginnen en stap voor stap groeien. Een magazijn inrichten betekent ook op bezoek bij Ikea. Handige plastic bakken om alles in op te bergen. Je wordt overal kritisch op. En het is dan ook precies dat gevoel wat we niet als intentie hebben. Perfectie is een illusie; een missie en realisme; met plezier stappen zetten om duurzaam over te stappen. Dat is de noodzaak.


Week 11
Lijstjes met merken, categorieën, doelgroepen, todo’s. Bijhouden van spreadsheets (ja… ondernemen is óók een spreadsheet), artikelen lezen, achtergrondinformatie. Bevestigd worden dat duurzaam een complex begrip is. En kun je het wel goed doen? Ohja, precies daarom; gewoon beginnen en plezier vasthouden.


Week 10
Het merk The Bo Collective is geboren! We hebben een brand identity en bestaan. We hebben ook een site en kunnen aan de slag. We gaan de wondere wereld van bestellen in om samen met innovatieve leveranciers mensen te helpen met plezier over te stappen.


Februari 2022 -
- Wie zijn we nu? Wat is ons verhaal. Driftig slaan we aan het tikken. Met hulp van de tools van Patrick Simons. Hij helpt ons om onze woorden scherp te krijgen en straks te vertalen naar design. Ondertussen lijsten van leveranciers. Bellen en onderzoeken. En welke categorieën zien we. Duurzaamheid is ingewikkeld. Milieuvriendelijke producten bestaan niet. Wel producten die beter zijn voor het milieu en je welzijn. Ook gespre

- Een banknummer regelen, een verzekering, Kamer van Koophandel. Een bedrijf opzetten is nog niet zo makkelijk. En dan de naam. Na een nacht zweten is de naam toch gesneuveld. En waar je dan een jaar in verschillende schrijfwijzen het over eens bent, verandert in een nacht naar The Bo Collective. Want het wordt een collectief. Waar we het samen gaan doen met consumenten, lokale bedrijven. Waarbij de missie voorop staat en we van experts zullen leren wat wel en niet duurzaam is.


Januari 2022 - We plannen een sessie in Drenthe bij Patrick Simons. Een design-sessie. Als we iets weten is dat je basis en wie je bent op orde moet zijn. Want wie je bent matcht ook met hoe je dat gaat vormgeven in design. We verblijven in een chalet. Grappig genoeg met een pakketje voor verblijf. Superhandig, maar allemaal plastic, vol met parabenen. Het helpt ons alleen maar onze gedachten ordenen.
We maken een afspraak om missie en financiële doelen te scheiden. We onderzoeken de mogelijkheden van stewardownership, spreken met Moonback en advocaat Victor Bouwman. Een onderneming opzetten waarbij je van de start de missie en de financiën scheidt kost geld. Dat geld hebben we nog niet. En ons plan is met eigen geld te starten. We willen ervaring opdoen. Leren en vanuit daar groeien. Grote stappen, snel thuis is niet onze filosofie. We besluiten een bv op te richten en dit opvolging te geven als we echt lopen.

December 2021 -
We schaven het idee van proefpakketten naar een platform waarbij we ons eerst richten op eigenaren van (vakantie)huisjes. Excel lijsten met leveranciers en telefoonnummers en concurrenten. Eindeloos praten over missie, waarden, look-and-feel en bekrachtigen waar de één goed is en de ander minder goed. Doelstellingen en dromen uitspreken. Ambities bevestigen met successen uit verleden. We hebben ooit de succesvolle campagne Because I am a Girl opgezet. Om aandacht te vragen voor de achtergestelde positie van meisjes en de kracht van meiden te laten zien die de wereld beter maken. De campagne werd wereldwijd overgenomen, vele samenwerkingen en Wereldmeisjesdag werd een officiële dag op 11 oktober. Ons lef, drive, creativiteit waren complementair.
We ontwikkelen lijsten ontwikkelen van mensen die we willen betrekken om kennis en kunde, wegens vertrouwen en gunfactor. Volgen Online kennissessie We are stewards

- 9 december, doen Scrumsessies en onderzoeken Webshopplatforms, backoffice uitvragen zoals fulfillment.

November 2021- Een mockup van een Businessplan. We gaan invullen. Wat willen we nu precies? Filosofische gesprekken over welvaart en welzijn. Over consument activisme, anders doen maar hoe, praktisch zoeken naar producten, betekeniseconomie, doelstellingen en missies. Boeken lezen over Booking (de Machine van journalisten Stijn Bronzwaer, Joris Kooiman en Merijn Rengers)  en webinars volgen over stewardownership.


Oktober 2021 - Op de Bink bij de HarbourClub bespreken we de plannen. En we leggen alles direct vast. Afspraken over het doel, over geld en over de vriendschap.


Maandag 18 oktober 2021 - ‘9:11 - Hoe is tie? Progress? Wil je niet samen doen. Vind het nog steeds een leuk idee.’ Exact wanneer je denkt ‘hoe ga ik dit doen dan?’ komt Patrick met deze app. ‘Jahoor. Wil wel samen doen’.


September 2021 - Van Pat krijg ik handvatten om verder te komen. Want het idee is er wel, maar hoe geeft ik het stap voor stap handen en voeten. Ook financieel. Een kwestie van beginnen. Alleen welke stap?


Augustus 2021 - Al die gedachten dat het anders moet. Al die meningen. Meer verdieping brengt de Betekeniseconomie van Kees Klomp. Het woord purpose begint een beetje z’n kracht te verliezen. En ondertussen leg ik de bedrijfsnaam vast, deponeer em bij BOIP en regel de domeinnaam.


Juli 2021 - ‘Met mij gaat het goed, met ons gaat het slecht’. De titel van een boek van Paul Schnabel en het interview in NRC in 2018. Het leidt tot genoeg gespreksstof. En het helpt om beschouwingen en feiten van voor corona te lezen. In combinatie met consumentactivisme. Hoe kan je als bedrijf waarbij welvaart altijd het doel was bijdragen aan het welzijn. Want pijnlijk duidelijk wordt dat welvaart niet altijd leidt tot het beste voor iedereen en de wereld. Rijken worden rijker, in heel veel spullen zitten ingrediënten die helemaal niet goed zijn voor ons en de aarde, steeds meer mentale problemen. 


Juni 2021 - Andere Patrick helpt me met eindeloos filosoferen. Een bedrijf opzetten waarbij het om de missie gaat. Dat is het doel. En Roxane van Iperen is terug. Haar essay over consumentactivisme slurp ik op. We weten allemaal waarom de eerste Tesla’s gereden werden door mensen die het konden betalen. Toen ik miljoen jaar geleden in Den Haag voor de klas stond leerde ik al heel duidelijk: kansen grijpen en keuzestress is een luxe, een privilege.


Januari 2021 - Beter groeien is een doel van 2021. En het idee wordt steeds concreter. Een duidelijk concept met naam. Kennis opdoen in een nieuwe branche is essentieel. Gelukkig online genoeg te vinden. De pandemie gooit namelijk een afstand erin. Ook financieel.


December 2020 - Mijn vrienden Karel en Robert delen een kantoor. Ze nodigen me uit bij hun te komen zitten. Naast me inzetten voor meer handen in de zorg, leer ik van Patrick om een model in te vullen en te kijken wat ik wil met mijn ideeën. Grip ook op mijn planning en rol ik een heel ‘scrumbord’ uit.


September 2020 - De derde editie van #BBB. Op het strand op afstand. Wederom een bont gezelschap, jong en oud. En zelfs uit Amsterdam. Fijn elkaar te zien en voorzichtig pitch ik het idee.


Maart 2020 - De laatste opdracht. En dan een kwestie van loslaten. Een wereldwijde pandemie. Toch weer een opdracht. Loslaten en vertrouwen hebben. Een cadeau is ‘Het Hoge Nest’ van Roxane van Iperen.


Februari 2020 - Tweede editie van de #BBB. Weer andere mensen en dezelfde. Mensen die elkaar niet zo snel zouden ontmoeten komen elkaar nu tegen. De financial en de aannemer. De schoonheidsspecialiste en de creatief.


November 2019 - Lef komt terug. Veel lezen van artikelen. Gesprekken voeren. Nog niet genoeg. Contact met oude bekenden. Die bezig met duurzaamheid. Davina, Tessa, Sandra, Patricks, Marjolein, Kate, Angelina, Bonnie, Karel, Brigitte, Tjeerd en vele artikelen lezen.


Oktober 2019- #BBB Het eerste BusinessBeachBreakfast is een feit. Om echt te leren en ideeën te krijgen heb je mensen nodig. En het liefst zo divers mogelijk. Ik start met het organiseren van ontbijtjes. Waarbij ik mijn netwerk verbind. Wat een opkomst. Valt precies samen met de eerste Boerenprotesten...Mijn BBB was eerst ;-)


Maart 2019 - Natuur doet wonderen. Het verbloemt niks. Een terugtrekkende gletsjer, een school dolfijnen, intens geluk met je gezin, maar bij thuiskomst een grijze sluier in je hoofd. Stilstaand water rot. Aan de andere kant van de wereld was alleen pure liefde en schoonheid. Terug in de realiteit zat ik mezelf in de weg. Maar wel met een eerste idee. Anderhalve sessie bij een coach en een visionboard verder. Daar was het idee en de zon. Nu weer even het lef.


Januari 2019 - Heel veel uren. En het leven dat je inhaalt. Iedere euro opzij en nu naar Nieuw-Zeeland met het gezin. Om daarna ruimte te geven voor ideeën.


Maart 2017 - Daar gaan we. Goede dosis vertrouwen en een fantastisch netwerk. Aan de ene kant hard voor gewerkt, aan de andere kant ook mijn privilege. En blij met mijn lef. En dat ik door al die jaren ervaring zoveel fantastisch vrouwelijke voorbeelden kan volgen.

Oktober 2016 - Het plan is simpel. Eerst leren ondernemen. Door te doen waar je goed in bent. Communicatie. De strategie naar uitvoering brengen. Bij zoveel mogelijk organisaties als zzp’er iets brengen en evenveel leren. Iedere euro opzij voor latere investeringen.


Oktober 2014 - Levensveranderende gebeurtenissen van vreugde en verdriet volgen elkaar snel op en zijn verweven. Clichés zijn er niet voor niets. Nieuwe inzichten, beter weten wat je wil en kan. En een goede dosis vertrouwen. Stip op de horizon staat.