Over The Bo Collective
Onze missie
Schoon zonder schade!
Onze missie is een planeet zonder klimaatverandering, plastic vervuiling, uitstervende diersoorten, mensenrechtenschendingen en dierenleed. En wereldvrede. Maar dat is misschien nét te hoog gegrepen. Dus we beginnen klein. Met onze eigen en jouw badkamer en keuken.
Samen met onze community, ontwikkelen we een zo duurzaam mogelijk aanbod. Zodat we kunnen zepen zonder het milieu om zeep te helpen.
De geboorte van The Bo Collective
De plastic badkamer
Een badkamer vol plastic flessen. Een gootsteenkastje vol chemicaliën. Liters wasmiddel – grotendeels bestaande uit water – die over de hele wereld richting onze wasmachine worden verscheept. Microplastics in ons waswater en in onze crèmes.
Wij hebben er schoon genoeg van. En Moeder Natuur ook. Dus gingen wij op zoek naar verzorging zonder zooi. En die vonden we!
Een schone kans
Want er zijn steeds meer innovatieve merken die hun kans schoon zien en plasticvrije, ecologische, lokale, veganistische, diervriendelijke, fossielvrije alternatieven voor onze schoonmaak- en verzorgingsmiddelen aanbieden.
Eerlijk is (h)eerlijk
Producten met een eerlijk verhaal en een eerlijke prijs. Producten die er vaak ook nog eens mooier uitzien dan de traditionele versies. En die gemaakt zijn door ondernemers die écht het beste met de wereld voorhebben. Niet alleen met hun eigen portemonnee of die van hun aandeelhouders.
Omdat wij al het uitzoekwerk al hebben gedaan hoef jij het niet meer te doen! Door via The Bo Collective te winkelen, weet je zeker dat je een duurzame keuze maakt.
Zodat je vanaf nu kunt kiezen voor een schoon huis, een schone huid én een schone planeet.
Over The Bo Collective
The Bo Collective is een webwinkel voor duurzame schoonmaakproducten en persoonlijke verzorgingsproducten van innovatieve leveranciers.
We zijn er voor de consument die het beste wil kiezen voor zichzelf én voor de planeet. Wat ‘het beste’ is, bepalen wij samen met onze Board of Change en klanten: The Collective.
The Bo Collective is opgericht door Lydia en Patrick. Samen aan de wieg van de Because I am a Girl-campagne van Plan International voor gelijke rechten voor meiden wereldwijd. Zij is een communicatieprofessional met netwerk, hij een financial met structuur en samen complementair, positief, gedreven en plezier. Daarna werkten ze bij uiteenlopende bedrijven.Hun gesprekken bleven gaan over beter doen, over anders ondernemen. Je vindt het hele verhaal in het logboek. Terug naar het idee. Bij jezelf beginnen om de wereld beter te maken. In je eigen huis. Alleen waar vind je nu overzichtelijk duurzame schoonmaak -en verzorgingsproducten die je kan proberen. Met plezier en zonder schuldgevoel. Dat idee leidde tot The Bo Collective. . . Together we care.
Lydia en Patrick willen het narratief rondom de betekenis van ‘schoon’ veranderen: een huis of huid schoongemaakt met chemicaliën is niet écht schoon toch?
Wij werken eraan om onze missie en economische doelstellingen juridisch te scheiden. Zo kunnen eventuele toekomstige aandeelhouders en investeerders onze missie nooit voor eigen belang aanpassen. Dat betekent niet dat wij geen economische doelstellingen hebben. Want om Nederland van duurzame verzorgingsproducten te kunnen blijven voorzien, zullen we toch een normaal inkomen voor onszelf moeten veiligstellen.
Het collectief
Wij beoordelen verzorgingsmerken hoe goed zij voor gezondheid van mens en milieu zorgen. Maar duurzaamheid is ingewikkeld. En het collectief weet meer dan het individu. Daarom werken we samen met onze Board of Change en klanten (‘the Collective’) om ons assortiment up-to-date te houden.
Onze beloftes
Wassen zonder greenwashing
Wij beloven ieder product in ons assortiment grondig onder de loep te nemen. We beloven ons assortiment continu te updaten. Nieuwe duurzame merken worden toegevoegd. Greenwashers of zij die verkopen aan de bedrijven die wel willen maar zich toch in de tang laten houden door de aandeelhouder verdwijnen weer.
Wij letten op plasticvrij, ecologisch, niet-toxisch, lokaal, veganistisch, diervriendelijk en fossielvrij. Er bestaan geen producten die aan alle voorwaarden voldoen, maar er zijn zat producten die hard op weg zijn.
Geen mens is perfect
We beloven niet foutloos te werken. Want we zijn mensen. En wij leren zelf ook nog iedere dag bij. Zo komt het weleens voor dat we een product opnemen in ons assortiment dat een maand later alweer verdwijnt. Omdat onze klanten – the Collective – ons bijvoorbeeld op tekortkomingen wijzen die wij over het hoofd hadden gezien.
Geen merk is perfect
Net zoals wij mensen fouten maken, maken onze leveranciers ook fouten. Rome is niet in één dag gebouwd. En Tony’s is bijvoorbeeld na decennia strijden nog steeds niet slaafvrij. Is een merk niet perfect, maar werkt het wel hard aan verbetering? Dan staan wij aan de zijlijn te juichen en zullen wij ze niet zomaar uit de selectie knikkeren.
Het collectief ziet meer dan het individu
We beloven met the Collective te blijven samenwerken, om ten alle tijden het best mogelijke assortiment aan te bieden. We beloven te blijven leren van onze fouten én onze geleerde lessen te delen. In dit logboek houden we bij welke inzichten we van the Collective hebben ontvangen en hoe we hiermee zijn omgegaan.
Onze 8 belangrijkste aandachtspunten!
Minder water
Schoonmaakproducten bestaan vaak grotendeels uit water. Zo zonde! Want water verslepen kost brandstof en verpakkingsmateriaal. Terwijl het meest duurzame water gewoon thuis uit je kraan komt. Daarom kiezen we bijvoorbeeld voor geconcentreerde zeep dat je thuis met water mengt om schoonmaakmiddel te maken. Aanlenglimonade voor je huis dus!